De streepjescode van de Universal Product Code (UPC) is misschien niet zo universeel herkenbaar als de Mona Lisa, maar honderden miljoenen personen op onze aardbol weten meteen waar we het over hebben!

Barcodes zijn echt fascinerend. Ze hebben een geheel nieuwe manier van zakendoen geïnspireerd, waardoor naadloze interactie mogelijk is met producten van over de hele wereld. Naast hun dagelijkse gebruik hebben barcodes alsook kunstwerken, poëzie, architectuur en mensen wereldwijd geïnspireerd om hun creativiteit te stimuleren.

De bekende barcode van UPC debuteerde in 1974, maar het ontstaan van de eerste barcode dateert uit de jaren 40 van de vorige eeuw, toen retailers begonnen te dromen van meer efficiëntie. De geboorte van de streepjescode op zich is een verhaal van verbeelding, doorzettingsvermogen en vindingrijkheid. Ontdek in dit blog artikel iets meer over deze beroemde barcode.

Toen een ‘gekke wetenschapper’ uit Oregon in 1995 met de QR (Quick Response) code een technologie uitvond die de basis legde voor ‘verbonden verpakkingen’ met nieuwe mogelijkheden voor operationele efficiëntie plus consumentenbetrokkenheid, werd die streepjescode na verloop van tijd enkel nog maar ‘gehoord’ in plaats van gezien... Bliep bliep!

Net zoals de opkomst van de barcode langzaam tot gang kwam, werd de internetdienst voor consumenten pas na een jarenlange service voor allerlei militairen en academische behoeften in 1995 gedebuteerd.

Het online winkelen kwam daarna al snel tot stand en dit verhoogde het belang van streepjescodes voor de wereldwijde handel enorm. Dus werd eveneens voor altijd hun functionaliteit uitgebreid. Na verloop van tijd zouden deze twee technologieën elkaar zelfs ontmoeten en de detailhandel flink transformeren!

Halverwege de jaren negentig was het niet per se veilig of handig om online te gaan winkelen. Dit begon echter te veranderen met de opkomst van bijvoorbeeld Amazon.com. E-commerce heeft de online aankoopmogelijkheden enorm voor de consument uitgebreid.

Maar het bracht al die online detailhandelaren tevens aanzienlijke uitdagingen. Ze moesten nu overal meer producten volgen: In meerdere regio’s of landen, in magazijnen en verbonden distributiecentra.

En wat was hierbij het goede nieuws? Jawel, die barcode was uiterst geschikt voor dergelijke complexe voorraadlogistiek. Tegenwoordig worden er daarom naar schatting 5 miljard barcodes gebruikt. Ze worden elke dag gescand, iets wat handmatig een onmogelijke taak is!

De QR codes uit 1995 waren een vooruitgang, maar ze waren statisch en visueel onaantrekkelijk. De wetenschapper Rhoads zag gelukkig het potentieel om meer te doen. Zijn technologische innovaties diende daarna als basis voor ‘s werelds eerste ‘onzichtbare’ barcode, de zogenaamde Digimarc Barcode, welke in 2010 geïntroduceerd werd. Deze nieuwe code bevat veel meer gegevens dan de UPC barcode en levert een dynamische, digitale inhoud die de QR code ook niet geven kon.

Bovendien was het eveneens onopvallend met weinig visuele impact op een verpakking. Vandaag de dag is dit inderdaad de enige barcode die echt ‘gehoord’ kan worden!

Heb jij ook een barcode scanner nodig omdat jij dagelijks wat te bliepen hebt, kijk dan even hier bij Kabel-Mania.nl naar de barcode apparatuur die wij jou kunnen aanbieden.

Een echt professionele blieper start bij kabel-mania!

https://www.kabel-mania.be/catalogsearch/result/?cat=0&q=barcode

Meer leuke info geschiedenis van barcode (in Engels): https://www.digimarc.com/resources/history-barcode