Je kunt een lange ‘awwww... en wat schattig’ zeggen, een grote glimlach op je gezicht tonen of je op dezelfde manier opgewekt voelen als jij afbeeldingen van schattige dingen ziet, zoals babydieren, menselijke baby’s of wellicht bepaalde animatiepersonages. En zo ook de Mofii producten van Kabel-Mania, maar daar we vertellen we iets later meer over...
Maar naast het feit dat we ons er gelukkig door voelen, heeft onderzoek alsmede aangetoond dat het kijken naar schattige dingen mogelijk nog meer verstrekkende voordelen biedt voor onze emotionele gezondheid en cognitieve prestaties.
Want het waarnemen van schattigheid activeert het hersengebied dat voor emotie en plezier verantwoordelijk is, en kan zo ons emotionele welzijn bevorderen.
Dus als jij je emotioneel ietwat uitgeput voelt, of als je moeite hebt om je op jouw werk te concentreren terwijl jij thuis werkt, dan kan een regelmatige dosis schattigheid alsook behoorlijk nuttig zijn! Dit is waarom een heerlijk schattig en lief getint Mofii Candy keyboard van Kabel-Mania bijvoorbeeld zo’n prettig aantrekkelijk gevoel op jouw bureau teweeg brengt!
Plus naast ons individuele welzijn, kan deze schattigheid evenzo complexe sociale relaties vergemakkelijken door je empathie en mededogen te bevorderen.
Kawaii
De schattigheidstrend, die vaak als ‘kawaii’ aangeduid wordt, begon overigens in Japan in de jaren 70. Het verspreidde zich daarna langzaam door Oost-Azië. Als je zelf aan kawaii zou willen denken, dan zijn goede voorbeelden hiervan de welbekende Hello Kitty pop en alsook onze eigen wereldberoemde Nijntje.
Wist je dat onze Nijntje ook supergeliefd in Japan is, en daar Miffy genoemd wordt? Deze iconische kawaii konijnenpersonage van de Nederlandse kunstenaar Dick Bruna bestaat al sinds 1955, en vierde in 2020 zelfs zijn 65e verjaardag in Japan met een heel bijzondere tentoonstelling.
De ‘schattige emotie’
In de westerse cultuur zijn we kawaii gaan zien als een synoniem voor schattig. In Japan is het woord echter iets complexer.
Hiroshi Nittono, de directeur van het Cognitive Psychophysiology Laboratory aan de Universiteit van Osaka zegt dat kawaii de ‘schattige emotie’ is die je ervaart in de aanwezigheid van iets dat die emotie oproept.
Kawaii is wat jou ertoe dwingt om even in de wangen van een baby te knijpen of een puppy te gaan knuffelen. Kawaii beïnvloedt ons gevoel en gedrag daarnaast ook op andere manieren, zegt Nittono. Het heeft bijvoorbeeld een kalmerende en helende werking. Het maakt ons ook zachter, kneedbaarder en opener voor verzoeken.
Kawaii zorgt er zo niet alleen voor dat je een schattig ding fysiek wilt omarmen, maar het activeert ook een instinctieve behoefte om het te beschermen. En dit beschermende gevoel is misschien de reden waarom kawaii ons meer aandachtig en gefocust op taken maakt.
Cuteness engineering
Kawaii lijkt nu echter mainstream over de hele wereld. Schattigheid doordringt tegenwoordig immers in bijna alles, van mode tot entertainment tot productontwerp zoals de Mofii producten. Dit laatste is een opkomend trend dat ook wel ‘cuteness engineering’ genoemd wordt.
Laten we jou als laatste de volgende vragen stellen: “Als jij iets schattig vindt, voel jij dan ook die onweerstaanbaar aangename, hartverwarmende en aanhankelijke sensatie? Triggert het zien van een Mofii Candy keyboard ook een gevoel van emotie en plezier? Wil jij zo’n product dan ook niet graag op jouw bureau zien en deze volop beschermen terwijl het jou gelukkig maakt?”
Welnu, dat is de kracht van een Kabel-Mania Mofii Candy keyboard !
Bronnen: o.a. psychologytoday, medium & wired