We hebben sinds de jaren tachtig al toegang tot verschillende soorten rekenmachines. Tegenwoordig kunnen we daar even zo de computers aan toevoegen... en alle smartphones die bijna 24/7 aan ons vastgeplakt zitten. Heeft deze alomtegenwoordige toegang tot een Rekenmachine zo een invloed op ons vermogen gehad om zoals vroeger gewoon te kunnen hoofdrekenen?
Het gebruik van een rekenmachine op school
Dertig jaar geleden beloofden de rekenmachines veel mogelijkheden. Mogelijkheden die, helaas, alsook tot veel controverse hebben geleid. De sceptici voorspelden toendertijd namelijk dat leerlingen zelfs geen eenvoudige sommen uit het hoofd zouden kunnen berekenen, of op papier. De rekenmachines zouden langzaam alle capaciteiten overnemen. Om zo wapens van wiskundevernietiging te worden!
Deze controverse is in de loop van de tijd no steeds niet verdwenen. Nog in 2012 kondigde de Britse regering aan dat ze van plan was alle Rekenmachines op de lagere school te verbieden omdat de leerlingen deze te veel en te snel gebruiken.
Onderzoek dat naar aanleiding hiervan uitgevoerd werd, vond in de tests echter weinig verschil of de studenten nu wel of niet een rekenmachine gebruikten. Een eerdere Amerikaanse studie had hetzelfde uitslag: de Rekenmachine had ook hier geen positieve of negatieve effecten op het bereiken van de elementaire rekenvaardigheden.
Geen interesse meer in wiskunde
Terwijl wiskunde in de echte wereld nog steeds populair, uitdagend en nuttig is, verliezen veel kinderen snel hun interesse erin al snel op scholen. Men geeft hier soms wel eens de schuld aan het type lesgeven dat zich voornamelijk op het handmatig rekenen richt: want dit wordt vervelend gevonden is en meestal ook niet relevant voor de echte wiskunde en de echte wereld.
Alle kinderen moeten uiteraard leren nauwkeurig te kunnen rekenen en daarbij voor het hoofdrekenen of het gebruik van een rekenmachine kiezen. Leerlingen moeten door middel van oefening leren de meest geschikte methode te gebruiken om een berekening uit te voeren.
Het is gepast voor hen om een Rekenmachine te gebruiken wanneer het uitvoeren van een berekening zonder rekenmachine een ongepaste hoeveelheid tijd in beslag neemt.
Het bieden van rekenkundige mogelijkheden
Naast het eenvoudig vinden van antwoorden, bieden Rekenmachines evenzo een fascinerende mogelijkheid voor kinderen om allerlei getallenpatronen, rekenkundige eigenschappen en relaties te onderzoeken.
Je zou een kind dus een Rekenmachine kunnen laten gebruiken om het door middel van diverse ontdekkingen, spelletjes en puzzels veel meer over wiskunde te kunnen laten leren.
Uiteindelijk is er veel opzet en planning nodig, evenals het heroverwegen van wat volgens ons belangrijk is voor kinderen / studenten om wiskunde te leren. Maar wanneer je de kracht van een rekenmachine ontgrendelt, dan geef je een leerling op een geheel nieuwe wijze toegang tot wiskunde.
Een 21e eeuwse wiskundebasis
Wat elementaire wiskunde is, zou alsook met onze veranderende wereld moeten evolueren. Onze kinderen zullen hun hele leven in de 21e eeuw leven, en rekenmachines kunnen daarbij de sleutel zijn om hen een echt 21e eeuws type onderwijs te verstrekken met een 21e eeuwse wiskundebasis.
Een Kabel-Mania Rekenmachine kan zo vandaag de dag een essentieel hulpmiddel zijn om de wiskundige nieuwsgierigheid en conceptueel begrip van een kind aan te moedigen.
Bronnen: theconversation, transum & edutopia